Men et arbeidsmiljø kan også bidra til opplevelsen av isolasjon, utilstrekkelighet og fremmedgjøring. Både pandemitiden og nåtidens uro og uforutsigbarhet har synliggjort for oss hvor viktig våre opplevelser er – på godt og vondt – og hvor store konsekvenser det kan ha når vi har det dårlig på jobb.
Grete Schulstock Johansen
Som leder har du en nøkkelrolle for å skape de gode opplevelsene. Du er viktig, det du gjør betyr en forskjell. Du behøver ikke være en superhelt, eller en leder som står over alle andre, men vi trenger ledere som tror på mennesker og tar menneskene på alvor. Og som viser det i praksis.
God ledelse i praksis – de 5 T’ene
I starten av det nye året ønsket vi å dele noen læringer om det vi vet er viktig i god ledelse, og håper at det kan være nyttig for deg som vil utvikle eget lederskap, eller for deg som får bekreftet det du allerede gjør. Vi har derfor nedenfor løftet frem noen viktige nøkkelområder for god ledelse.
Dette er områder som vi vet gir effekt, som er gjennomprøvd gjennom mange år, som alle kan ta i bruk og som ikke koster penger. Det er de 5 T’ene:
- Tillit
- Trygghet
- Tilhørighet
- Tid
- Tålmodighet
Nedenfor har vi sett nærmere på hva det betyr i praksis:
Tillit
Du bygger tillit når du viser at du tror på medarbeidernes kompetanse, når du gir ansvaret til medarbeiderne, sier at «jeg tror på deg» og viser det i praksis.
Du bygger tillit og sterke relasjoner når du viser at du ønsker å kjenne folk, når du er til stede der de er, når du viser at du bryr deg om (og ikke med), når du er er nysgjerrig og lyttende til andres synspunkt og innspill.
Trygghet
Tryggheten bygger du gjennom åpenhet og direkte dialog. Når du gir folk rom til å være seg selv, når du gir rom for ulikhet og gir en opplevelse av at alle er viktige. Når du gir folk handlingsrom i jobben og samtidig støtte ved behov, når du oppmuntrer til mestring, og anerkjenner feil som kilde til læring. Også når du selv deler din egen usikkerhet og tvil, og involverer medarbeiderne i løsningene.
Og ikke minst; Ekte og gode tilbakemeldinger er gull! Det gir utvikling og læring, det styrker tilliten i relasjonen og styrker vår egen tillit til oss selv. Som leder kan du oppmuntre til tilbakemeldinger ved at du selv tar imot tilbakemeldinger på en åpen og anerkjennende måte. Sett deg ned sammen med medarbeiderne og utforsk hvordan tilbakemeldinger begge veier kan brukes til læring og vekst.
Tilhørighet
Du styrker tilhørigheten ved å tilrettelegge for faggrupper på tvers, og etablerer faste møteplasser – store eller små – hvor folk enkelt kan møtes i hverdagen uten at det kreves mye forberedelser eller energi for å legge til rette.
Tilhørighet bygges også når du sikrer at alle opplever å være en del av en felles retning og overordnet mål, hvor hver enkelt kan se sitt bidrag i helheten, og hvor alle opplever at de er en del av samme lag.
Tilhørighet styrkes når vi har det moro sammen! Du som leder kan oppmuntre og engasjere folk til å gjøre noe sosialt, feire små og store seire, dele morsomme ting i hverdagen – det bygger tilhørighet og fellesskap.
Gjennom tillit, trygghet og tilhørighet skaper du troverdighet FOTO: Getty Images
Troverdighet
Troverdighet er en styrke ved deg som leder, og det bygges også en gjensidighet og kraft som gjør at medarbeidere har tillit til det du sier og gjør, at de er villige til å dele ideer og bekymringer, at de vil gi mer av egen kompetanse og bidra i fellesskapet. Det bidrar til at dere skaper bedre resultater sammen, og det gir deg som leder mulighet til å bruke energi på det som styrker laget.
Hva kreves det av deg som leder for å få det? Da må ta frem de siste t’ene:
Tid og Tålmodighet
Investere i tid med folk, samlet og enkeltvis. Se det som en naturlig del av lederjobben, og vise i praksis at det blir prioritert. Det betyr at andre oppgaver må legges bort og delegeres. Også de morsomme oppgavene..
Tålmodighet – Ha tålmodighet med ting kan ta tid, og tålmodighet med at ting blir gjort på andre måter. Og ikke minst, tålmodighet med deg selv. DU kan ikke få til alt selv, du trenger ikke å være superhelten. Du skaper resultater gjennom å gi medarbeiderne tillit, trygghet og tilhørighet så de vokser og lykkes. Da har du gjort det aller viktigste du kan som leder, og være trygg på at du gjør en forskjell som er viktig for virksomheten – og i det store bildet også i samfunnet vårt.
Great Place to Work
Grete Schulstock Johansen er partner i Great Place to Work og ansvarlig for rådgivning, ledertrening og utvikling hos deres samarbeidspartnere. Grete har meget lang erfaring innen ledelse, organisasjon og HR. Hun har vært HR Direktør i Microsoft Norge, HR Direktør i Avinor, assisterende Generalsekretær i Norges idrettsforbund og har tidligere erfaring fra Gjensidige og Accenture.
Great Place to Work® har utviklet arbeidsplasser i 30 år.
Årlig publiserer de listen over Norges Beste Arbeidsplasser. Hensikten med denne listen er å trekke frem de som lykkes med fokuset på kultur og lederskap, samt inspirere flere organisasjoner med å ta fatt på egen utvikling. Great Place to Work-sertifiseringen er første milepæl på veien til en plass på listene over Norges Beste Arbeidsplasser.
Her du bli bedre kjent med Great Place to Work®